Är 960 den ultimata bredden på webbsidor?

http://www.codeodyssey.se/upload/resource/blog/960grid_cropped.png

Genom en notis på användbarhet.se hittade jag en artikel som handlar om vilken är den ultimata bredden för sidor anpassade för 1024-skärmar. Man har länge anpassat bredden på webbsidor efter den lägre upplösningen 800x600 och så är även fallet med bloggen du läser just nu. (Med liten reservation att "nu" kan vara i framtiden, och jag har bytt format)

I artikeln skrivs det att fler och fler användare höjer upplösningen på sina skärmar och enligt W3C är den lägre upplösningens användande nere på 17%. 2007 kommer troligtvis bli året när fler och fler webbplatser breddar synfältet.

Artikeln bjuder på en hel del intressanta kommentarer och det är många som håller med att 960 pixlar är en bra bredd för att slippa det hemska fenomenet med rullning i sidled. Man får lagom med utrymme på sidorna för lite luft och 960 är även delbart med 3, 4, 5, 6, 8, 10, 12, 15, and 16, vilket ger intressanta möjligheter för att räkna ut rutnät.

Men vad händer då när folk börjar surfa på sina mobiler och andra små terminaler? Är vi tillbaks till ruta ett då? En lösning är ju att skapa speciellt utformade webbplatser för dessa mindre skärmar, eller så kan man börja forska i att göra flytande layouts, som anpassar sig efter användarens skärm. Författaren, Cameron Moll, går vidare i funderingarna och skriver uppföljaren, ska alla webbplatser vara flytande?

Sen skriver han ytterligare ett inlägg där han visar bildexempel på rutnät över en 960 pixlars layout. Perfekta att ha som bakgrund när man skissar på en webbplats.

Mer läsning finns även på 456bereastreet .

By Jesper Lind

IE7 finns nu på svenska

http://www.codeodyssey.se/upload/resource/blog/ie7_svensk.jpg

Via IDG.se fick jag redan på att Microsoft har gjort klart den svenska versionen av den nya webbläsaren Internet Explorer 7. Redan på installerings-skärmen har dock ett litet stavfel smugit sig in, som ni kan se på bilden ovan. Inte så bra som första intryck, men det är ju ändå bara en bagatell.

Jag har kört den engelska versionen av IE7 sedan den släpptes i mitten av oktober och tycker det är en riktigt bra läsare som äntligen har kommit ikapp konkurrenterna i funktionalitet. Du kan nu njuta av funktioner som flikar för att ha många sidor öppna samtidigt och kunna prenumerera på RSS.

Den svenska versionen kommer att distribueras automatisk till användare av Windows XP Service pack 2. Detta kommer ske i mitten av januari meddelar Microsoft. Hoppas ändå att så många som möjligt laddar hem den innan dess. Livet för oss utvecklare kommer bli så mycket enklare ifall alla surfar med en modern läsare som följer webbstandarder. Det är något som den äldre IE6 är väldigt dålig på. Ja, jag vet att jag har tjatat om det alldeles för mycket om IE6's dåliga CSS-stöd, men det har varit en traumatisk arbetsuppgift att anpassa webbplatser för enskilda webbläsare. Något som man har tvingats göra de senaste åren, eftersom IE6 har dominerat marknaden.

Ladda hem svenska versionen av IE7

Vad finns det för alternativ?
Om du ändå ska byta webbläsare så kan det vara idé att undersöka alternativen.

Firefox är för mig den självklara favoriten och finns att ladda ner här.

Även den norska Opera är mycket bra och stoltserar bland annat men en inbyggd torrent-nedladdare. Opera hittar du här.

By Jesper Lind

Dålig standard på svenska sökoptimeringsföretag

Vissa av de företag som kallar sin bransch för sökmotoroptimering (SEO) använder sig tyvärr av en hel del tvivelaktiga metoder. I vissa extrema fall kan det till och med gå så långt att kunden till och med förlorar på deras "tjänster", genom klantiga misstag. Eller för att citera Nikke Lindqvist som skriver i ett inlägg

Det omoraliska i saken är att utsätta betalande kunder för den risk det innebär för dem och deras sajter att tillsammans med andra sajter ha dessa länkar på sina interna sitemaps. Den dag Google uppmärksammar saken och börjar betrakta dessa sitemaps som de länkfarmar de är, är risken stor att sajterna som har dem får se sina sökmotorplaceringar sjunka betydligt.

Vill verkligen tacka Nikke för att han skriver om SEO-skojare i sin blogg. Det fick mig att äntligen skriva denna artikel som jag har viljat göra väldigt länge. Genom hans sida fick jag även ett tips om den anonyma seoblackhat.net som tillkännager att de kommer att skriva om "fusk" på sökmotoroptimerings-marknaden. Ett väldigt bra initiativ tycker jag, ser fram emot att läsa om alla knåpare där ute som har halkat in på SEO-branschens mörkare sidor.

I det första inlägget på SEO Black Hat nämns ett företag som jag har haft lite kontakt med genom vår gemensamma kund. De fick i uppdrag att se över en webbplats som jag hade utvecklat, och att förbättra närvaron på sökmotorerna.

Men jag är inte så säker på att de förklarade exakt vad de skulle inkludera i den nya sitemap-filerna. I alla fall verkade kunden lika förvånad som jag när vi gemensamt hittade dessa under ett möte. För det första var allt mycket dåligt gjort, de hade helt enkelt släppt loss någon slags automatisk sitemap-generator som skapade diverse konstiga kartor över webbplatsen. Fullkomligt obegripliga för de besökare som skulle kunna trilla dit via en sökning.

Det ska även tilläggas att webbplatsen är utvecklad i klassisk asp och utformad som ett fotoalbum i olika kategorier. Bilderna i albumet var inlagda i en frames-sida och lämpade sig inte alls att skapa en sitemap av. Sökoptimeringsföretaget skapade inte minde än 5 stycken sitemaps som bestod av länkar till de olika bilderna i fotoalbumet. Eftersom bilderna låg inom frames-sidan och alla hade samma title så fick alla länkar samma länk-text. Det resulterade i uppskattningsvis 500 länkar med exakt samma ankartext som ligger utspridda på ett helt galet sätt.

Företaget brydde inte ens sig om att länka till någon av sajt-kartorna från webbplatsens huvudsida. Antagligen skämdes de för mycket för resultatet, eller så ville de helt enkelt hålla det hemligt. Och vad är meningen med en sitemap om den inte ens går att hitta från webbplatsens huvudinnehåll? En sajt-karta ska väl av definition vara tillgänglig för besökaren för att kunna få överblick över webbplatsen. Den bör absolut inte användas till att lägga in hemliga länkfarmar för externa irrelevanta webbsidor.

Sedan har de även inkluderat en hel del länkar till andra av deras kunder och givetvis sig själva. Denna länksamling som består av ca 100 länkar till olika företag i ett brokigt urval branscher (Man la sig givetvis precis under gränsen för totala antal länkar som Google rekommenderar att ha på samma sida). Några typer av företag var, pokerföretag, Försäkringsföretag, medicinföretag m.m.

Frågan är bara om kunden verkligen har förstått att de betalar sökoptimerings-företaget pengar, för att göra reklam åt andra helt irrelevanta företag. Borde det inte vara rimligt att det ska vara tvärt om? Och frågan är om de inte skulle vilja bestämma sådana affärsrelationer själva?

Som jag ser det leder sån här typ av länkbyggande till att sänka kvaliteten på nätet. Besökarna kommer tröttna på att hamna på sidor som är byggda för att skapa höga resultat på en artificiell väg. Besökarna kommer klaga hos sökmotorföretagen som kommer tvingas att hitta på en lösning för att stoppa det.

Den typ av optimering leder bara mot snabba resultat inledningsvis. Det är inte den rätta vägen mot att bygga upp en trovärdig marknadsförings-strategi. Jag är till och med övertygad om att det till sist kommer att slå tillbaka, mot alla de som är inblandade med de spammiga sajt-kartorna. Eller de som använder andra tvivelaktiga metoder som bara syftar till att få upp snabba resultat på sökmotorerna.

Och eftersom dessa företag oftast verkar ta betalt för att ha dessa sajt-kartor liggande och bara går in och uppdaterar nån gång per år, så ställer jag mig frågan: Vad händer om man inte vill betala längre, tar de bort filerna från alla partnersidor då? Liknar lite som maffiastil i såna fall. Typ: - "Vi bygger upp din närvaro på nätet, men slutar du att betala, så river vi ner den igen"

Som tur är har all den dåliga uppmärksamhet om SEO-branschen börjat ge effekt. Ju mer information det kommer fram på ämnet desto fler SEO-konsulter kommer gå över till mer ärliga metoder. Under året har Internetworld skrivit en hel del bra artiklar på ämnet och bidragit till större förståelse av vikten att marknadsföra sig på ett snyggt sätt. Inte bara på de gamla traditionella områdena som tv, mässor och trycksaker utan även på internet.

Läs mer på IDG
Sökkonsulternas ljusskygga metoder
Så väljer du rätt seo-konsult

By Jesper Lind

Amaznode - Nytt sätt att söka på Amazon

http://www.codeodyssey.se/upload/resource/blog/amaznode.jpg

Den japanska utvecklaren, Takayuki Fukatsu, har skapat ett nytt kreativt sätt att söka på Amazon, genom en flashapplikation. Man anger en sökterm och får sedan produkter från Amazon presenterade som ändpunkter i ett nätverk. Kopplingarna mellan produkterna representeras av data från Amazon's kundregister, typ: "kunder som köpt ... har även köpt ...".

Man kan välja att söka på musik, böcker, dvd's, mjukvara eller dataspel. Det är ett riktigt bra sätt att hitta relaterad media till det du är intresserad av och även ett perfekt verktyg för forskning.

Här kan du t ex se en sökning från en av mina favoritartister, Roots Manuva, från London.

Gör en egen sökning på Amaznode

By Jesper Lind

Så länkar man in flash på MySpace

Myspace har blockat en del taggar för inmatning i sin presentation, bland annat "object". Men det går endå att länka in flash-kod på ens sida. Här under ser ni ett exempel. Byt bara ut länken till flash-filen till din egen fil och ändra även höjd och bredd.

<embed
allowScriptAccess="never"
src="http://www.codeodyssey.com/footprints/footprints.swf" quality=high pluginspage="http://www.macromedia.com/shockwave/download/index.cgi?P1_Prod_Version=ShockwaveFlash" type="application/x-shockwave-flash"
width="440"
height="700">
</embed>

Om ni vill se hur det blir, kan ni besöka myspace.com/clubfootprints, där koden ligger inlagd för tillfället.

Kollar man i källkoden på MySpace så ser man att koden blir lite omgjord. Detta är ju givetvis för att skydda sajten emot intrång av skadlig kod via flashmotorn. Myspace har ju haft en del problem med säkerheten den senare tiden, och en hel del användaruppgifter antas vara på vift.

Efter vi klistrat in kodsnutten ser den ut så här på Myspace-sidan:

<embed enableJSURL="false" enableHREF="false" saveEmbedTags="true" allowScriptAccess="never" allownetworking="internal" allowScriptAccess="never" allownetworking="internal" allowScriptAccess="never" allownetworking="internal" src="http://www.codeodyssey.com/footprints/footprints.swf" quality=high pluginspage="http://www.macromedia.com/shockwave/download/index.cgi?P1_Prod_Version=ShockwaveFlash" type="application/x-shockwave-flash"
width="440"
height="700">
</embed>

Som ni ser så upprepas vissa element, tror MySpace skripten lägger in den där koden varje gång man uppdaterar sidan.

By Jesper Lind

Ny design på Goldmine Outlet - och flipperturnering

http://www.codeodyssey.se/upload/resource/blog/Goldmine_flipper.jpg

Goldmine Outlet är en outlet-butik som ligger vid Överby köpcentrum i Trollhättan. Det görs ingen försäljning på nätet utan man måste åka dit för att handla. Eftersom det alltid är minst 50% rabatt så kan man hitta riktigt fina klipp.

På lördagar spelar ofta DJ's live i butiken och har hittills gästats av JayStarSeven, Kiljano, Dordis, DJ Malmqvist och DJ Big A med flera.

En rolig nyhet är att det numera finns ett flipperspel i butiken. Den 23/12 kl. 13 är det turnering så missa inte det ifall du är i närheten av Trollhättan! Om du vill läsa mer om flipperspel kan jag rekommendera West Coast Pinball som är en hemsida för flipperintresserade i Göteborg med omnejd. Silverball Maniacs är en annan sida som har uppmärksammat tävlingen på Goldmine Outlet och den diskuteras i följande tråd på deras forum.

Vi har också lagt till ett bildspel där man kan se lite bilder från butiken. Flashfilerna bygger på moduler som Fakepilot har skapat.

Just det.. Ni ville ha en länk till hemsidan också, här är den: www.goldmineoutlet.se

Uppdatering: Martin Restin från Trollhättan vann flipperturneringen och får ett presentkort på 1000 kr. Stort grattis! Vi har precis uppdaterat hemsida, med en ny design framarbetad av Andreas Wennerstedt.

By Jesper Lind

Felsök: Could not find schema ...NetConfiguration/v2.0:configuration

Fick detta felet i VS intellisense, och det tyder på någon misskonfiguration i Visual Studio.

Could not find schema information for the element 'http://schemas.microsoft.com/.NetConfiguration/v2.0:configuration'.

Som en snabb fix bytte jag ut:

<configuration xmlns="http://schemas.microsoft.com/.NetConfiguration/v2.0">

Mot:

<configuration>
<!-- xmlns="http://schemas.microsoft.com/.NetConfiguration/v2.0"-->

Man kan läsa mer om det här och här.

By Jesper Lind