Ja då kör vi igång igen och nu på ny bloggmotor och ny fin design. Borde skriva ett långt och bra inlägg om bloggens utveckling hittills och allt det där, men orkar inte nu. Det har vart en lång natt med att brottas med de sista detaljerna inför lanseringen.
Vill passa på att tacka alla som vart inblandade i utveckligen av bloggmotorn. Erik, Johan (Har gjort designen ni ser nu), Glenn, Carl och Andreas. Kul att man har några galningar med sig som fortfarande känner för att bygga sin egen bloggmotor i dessa dagar då Wordpress regerar. Om ni är intresserade att använda bloggmotorn så ber vi er att kontakta oss genom Nodestar, där vi tar emot beställningar. Våren börjar bli fullbokad med för oss men vi kanske vi kan klämma in något projekt till om du är riktigt sugen.
För bloggen Code Odyssey så kommer vi fortsätta i samma spår och skriva om allt möjligt som är relaterat till webbutveckling, användarvänlighet, design, css, asp.net, c#, skriptbibliotek som jQuery med mera.
Det kommer nog även bli en hel del ASP.NET MVC också eftersom vi har jobbat med den plattformen under cirka sex månader och börjar få grepp på den. Den nya bloggmotorn är byggd på detta ramverk och det har varit en fröjd. Äntligen har vi användarvänliga url:er, snygg html-kod utan massa viewstate-bös och konstiga server-id. Bara ren html-kärlek.
Bloggen tänker vi förbättra successivt och lägga på nya funktioner. Bland annat göra om etiketterna till ett moln, lägga till Open-ID för kommentarerna, formattera kodexempel med färger för syntax och andra finesser. Givetvis kommer vi blogga om det under tiden så ni också kan få hjälp med hur man gör.
Så nu får det räcka på detta inlägget. Måste bara se hur RSS:en blir när jag postar. Den finns förresten på en ny adress, så prenumenera gärna på den. Den gamla ska fortfarande fungera.
Kommentera gärna så vi ser hur det fungerar och kom med input om vad ni tycker om förändringarna.
Här på Code Odyssey har det inte hänt så mycket den senaste tiden p g a av några olika skäl. Framförall så har min egenutvecklade bloggmotor blivit något föråldrad och det är därför inte så kul att blogga här som det borde vara. Helt galet att den fortfarande körs på en Access-databas för att nämna en teknisk detalj.
Men nu är det dags att göra något åt detta och jag kommer under början av år 2009 försöka att importera all data till ett nyare system som vi har jobbat med. Vi kör en första version av detta på Nodestar om någon vill ha en förhandsgranskning.
Vi kommer även att använda det nya ramverket ASP.NET MVC som enligt Scott Guthrie kommer att släppas som release candidate i januari. Fördelarna är många och jag gillar verkligen att man får total kontroll över hur html rendereras. En bra routingmodell finnns inbyggd och äntligen kommer det bli användarvänliga url:er. Något jag viljat ha länge.
Vi har även fått en sponsringspartner som kommer stå för driften av bloggen, så det är riktigt roligt. Mer info om detta längre fram.
Säkerhetsexperten beni lämnade mig ett meddelande om att han har hittat 7 säkerhetshål i bloggplattformen Wordpress (senaste versionen 2.2.1).
Han har nu skapat en vänlig XSS-mask som fixar dessa hål. Jag har själv ingen Wordpress-blogg att testa på men jag litar på att beni's skript gör det han påstår.
Men nu när säkerhetshålen är publicerade är det alltså stor varning för att XSS-attacker, utförda av illvillingar kan ske. Vad gör man? Antingen avvaktar man och väntar på den officiella Wordpress-fixen, eller kör beni's skript för att fixa hålen med en gång. Se till att du tar en ordentlig backup innan.
Men dessa säkerhetshål kan en elak person bland annat, radera alla dina blogg-poster (inget roligt alls!), lägga till sig själv som användare eller annat otyg.
Om det är en bra idé att köra patchen kan jag inte svara på och jag ansvarar inte för några bieffekter som den kan ha på din blogg.
Uppdatering: Nu har Wordpress fixat säkerhetshålen. Benjamin Flesch (beNi) är imponerad att det bara tog 6 dagar. Han skriver att han inte är så nöjd med att Wordpress-teamet inte tackade honom officiellt, men nu ser jag att de har lagt till ett meddeladne i utannonseringen på deras blogg.
Ibörjan av året kopplade DN och SvD upp mot Twingly och det blev väldigt väl bemött av bloggare i sverige.
Det nya tillskottet från IDG tycker jag är kul eftersom det med säkerhet kommer att öka intresset och aktiviteten runt IT-relaterade artiklar i Sverige.
IDG har ju länge haft kommentarsfunktion till artiklarna. Ibland är det intressanta men oftast handlar det om flamewars mellan PC och MAC-användare och än mer ofta kritik mot IDGs artiklar eller funktionaliteten på webbplatsen.
En återkommade kampanj har varit "Jag vill ha tillbaka EDIT-funktionen NU" där kommenterare har använt sina signaturer med denna slogan. Rätt tjatigt kan man tycka och i största allmänhet tycker jag det är rätt tråkig stämning på kommentarerna på IDG.
Nu har dock IDG gett med sig och infört den efterlängtade EDIT-funktionen. Men nu när den väl är införd verkar det finnas an bugg på sajten så att användarna inte kan ändra sina slogans längre, lite ironi. Ser även att en nyfiken användare har testat maxlängden på kommentarerna och lyckats posta en spam-kommentar på inte mindre än 1451531 tecken (ca 1.38MB). Lite väl frikostigt av IDG's programmerare kanske?
Nu kan man hoppas att det blir bättre stämmning när många andra bloggar och flöden kopplas in på sajten och tillför något till diskussionen. Man har även lagt länkar till de sociala nätverken del.icio.us och hypa.
IDG är den första sajten som använder Twinglys nya widgetteknologi som gör det väldigt lätt för sajter att implementera funktionalliteten.
Webbsnack skriver att RSS-flöden för bloggarna syns vid länkarna och underlättar prenumerering.
Men den nya typen av Twingly-teknik har också en dålig mindre bra sida ut sökoptimeringssynpunkt. Eftersom den laddas in med Ajax-teknik så kommer inte sökmotorerna kunna se länkarna alls. Man får alltså ingen länkkraft tillbaks från IDGs webbsajt om man länkar till den.
Genom ett inlägg på "Se till vänster, där går en arab" hittade jag till referens till en fantastiskt bild över bloggosfären. Bilden är skapad genom att renderat ett nätverk av blogglänkarna och sedan projekterat på en så kallat "hyperbolic surface" för att få 3D-effekten.
Måste säga att Primelabs verkligen har importerat stort med sina lanseringar och framtoning som företag. Allt de gjort hittills har varit exemplariskt och jag har en känsla av att de har fler äss i ärmen.
Ta till exempel den nya skärmsläckaren som nyligen lanserades, hur cool är inte den? Nu kanske jag är överdrivet intresserad av just såna här grafiska överblickar men endå. När den lanserades såg man även till att lägga ut en film på YouTube och fixa en länk på Digg. Helt rätt.
Angående skärmläsaren så tycker jag du ska kolla in den om du har något intresse för bloggosfären. Programmet visar en 3D-modell av jorden och en lista med rubriker för nya inlägg till vänster. På platser med många inlägg byggs det upp små staplar. Man kan zooma in och vrida på modellen.
Förutom att använda den som skärmsläckare kan man även köra den som ett vanligt program. Det enda som är lite synd är att den är så resurskrävande. Hoppas de får till en mer optimerad version senare, den är ännu bara i beta-stadium.
Den första videon beskriver hur alla som använder webben hjälper till att beskriva och mappa upp data. I filmen visas texter ur en artikel från Wired och texten "We are teaching the Machine" belyses. Den häftigaste gestaltningen av web 2.0 och social media som jag sett.
Nästa film handlar om medborgarjournalism. Cambridge Community Television gör en historisk tillbakablick av de alternativa mediernas ursprung.
Den sista och längsta filmen heter "Blogumentary" och tar oss genom en resa genom några kända bloggars liv. Handlar framför allt om USA och hur bloggar har påverkat viktiga händelser. Regisserad av Chuck Olsen.
Lanseringen av Twingly hyllades till skyarna av majoriteten av bloggarna. Vi gjorde som många andra och provade på att länka till de båda nyhetssajterna som har introducerat funktionen. Detta genom vårat inlägg om den stora överbalastningensattacken mot rotservrarna som skedde i veckan.
Effekten var över all förväntan för en relativt liten blogg som vår. Vi hade under januari i snitt 38 unika besökare om dagen. Under första dagen med länkar på DN och SvD hade vi alltså 251 stycken, som ni kan se på diagrammet hämtat från Google Analytics. En ökning på över 600%. Kul att få en liten känning av hur välbesökta de stora medierna är.
En sak som jag har märkt är att DN har varit givmilda och inte ha ett [rel="nofollow"] attribut på blogglänkarna. Det innebär ju att bloggar kommer kunna ta tillgodo av PageRank-värdet från nyhetssajten. SvD har dock [nofollow] på sina länkar.
Hoppas verkligen att bloggare kommer ha den goda smaken att verkligen länka relevanta inlägg till nyheterna. Nu i början kan man väl förstå att många provar möjligheterna, men hoppas att det blir hög relevans i fortsättningen. Det skulle ju vara tråkigt om det skedde försök till att utnyttja funktionen för att komma högre i rankning eller skaffa sig lite lättillgänglig besökartrafik.
Primelabs har verkligen visat vad de går för tycker jag och deras tjänst fungerar som vi många har märkt helt klockrent. På deras egen blogg kan man i det första inlägget sedan lanseringen läsa om målen med deras tjänst. De passar även på att tacka några av de bloggar som har hjälpt till att sprida nyheten.
Intressant uppdatering: Mickey visar även han upp sin besökarstatistik för dagen då Twingly hade premiär. Inlägget innehåller även en diskussion där Sigge är med. Han säger att AB snart kommer få en "Twingly-liknande funktion". Kan man tolka det som att Aftonbladet också kommer börja visa blogglänkar vid sina nyheter? Kul i så fall.
Alla var inte riktigt lika glada över hur den nya tjänsten Twingly skrevs om som något nytt och revolutionerande. Den utvecklingsansvarige på Aftonbladets Bloggportalen.se, Sigge Eklund, tyckte att de under en tid redan har länkat till bloggar på samma sätt. Och att det var oförskämt av bloggare att inte nämna detta faktum. Han uttryckte detta i ett öppet brev till Beta Alfa. Svaret kan man läsa här.
Aftonbladet har alltså länkat ett bra tag till bloggar om en på litet annolunda sätt än vad DN och SvD har börjat med. Man har ofta valt ut en viss nyhet som man tycker att det passar med lite blogglänkar till. Ibland har man handplockat dess, ibland har man länkat direkt till nyckelord på Bloggportalen genom Bloggsök.
Jag förstår att Sigge inte diggade läget, när alla skrev om Twinglys tjänst som den var helt unik och nyskapande. Aftonbladet har gjort mycket för bloggosfären med sina satsningar.
Nu visar man även att man lyssnar på sina användare och har tagit bort ett onödigt klick mellan portalen och bloggarna. Dock öppnas dessa länkar i ett nytt fönster, vilket jag tycker är lite onödigt. Men det är ju en smaksak och ett sätt för dem att behålla besökarna kvar på sin sida lite längre. Man har även byggt vidare på sin karta och nu går den att zooma med hjälp av Googles API-tjänst.
Dessa nyheter från AB kan väl se lite som ett motdrag till Twingly's samarbete med DN och SvD. Undrar ifall man kommer gå hela vägen och länka till bloggar på alla artiklar? Det har ju i alla fall SvD gjort. Hur det ligger till med DN är jag fortfarande osäker på men man har i alla fall blogglänkar på väldigt många nyheter.
Ja det är väl ingen tvekan om vilken dagens största nyhet inom bloggvärlden har varit. Linköpings-företaget Primelabs har lanserat sin tjänst Twingly och nu vet resten av oss vad den innebär.
Twingly indexerar bloggar och har för tillfället 13038 stycken med 294161629 inlägg i registret. Antal inlägg ökar just nu på kvällen med ca ett i sekunden, allt eftersom bloggare skriver fler inlägg och pingar tjänsten.
Svenska nyhetssajter har möjligheten att gå in i avtal med Twingly. Då visas blogginlägg som länkar till nyheterna bredvid artiklarna. Redaktionerna ska inte ha någon möjlighet att censurera eller ta bort inläggen. Hittills har DN och SvD börjat använda tjänsten och på deras sajter är det redan igång. Kan man gissa vilka nyhetssajter som är svenska bloggares nya favoriter?
Hos DN är tanken att detta är ett sätt att skapa läsarmedverkan som kvalitetsmässigt är bättre än vanliga artikelkommentarer ett blogginlägg är oftast av högre kvalitet än en kommentar.
Fredrik Wackå har skrivit en hel del om att han tycker att svenska medier borde jobba på detta sätt. Han brukar nämna Washington Post som föregångsexempel och det gör han även idag.
Knuff har väl varit den kontaktcentral som hittills har knytit bloggare och nyheter tillsammans i största mån. Barczyk menar att den gamla portalen som tidigare sökt samarbete med nyhetstidningarna i stort sätt blivit bortknuffad från sin position. Pelle ser lite mer positivt på framtiden för portalen och menar att Knuff fortfarande har en plats att fylla.
Nu har alltså äntligen svenska medier börjat förstå vikten av att ge något tillbaks till alla de tusentals bloggare som dagligen skriver om och länkar till deras nyheter. Medborgarjournalistik är viktigt för att alla i samhället ska kunna få sin röst hörd.