Personliga företagsbloggar fungerar bäst

Idag skriver E24 en artikel om företagsbloggar och framhäver dem som ett bra verktyg för dialog med kunder, leverantörer och anställda på ett nytt sätt än. Traditionellt har företagskommunikation skett via nyhetsbrev men nu går många företag ifrån detta och börjar bli vän med det nya mediumet, bloggen.

I artikeln intervjuas webbrådgivaren Fredrik Wackå som gjort sig känd för sina bra analyser av företagskommunikation och ideer om hur den nya webben kan utnyttjas på bästa sätt. Som argument för att det tagit så lång tid för företagsbloggen att utvecklas som medium ger han följande förklaring.

Blogg blev tidigt synonymt med någon som sitter i pyjamas och skriver om vad de ätit till frukost. Och det finns tusentals sådana bloggar. Men i dag vet vi att bloggen kan vara oändligt mycket mer. Det finns privatpersoner som skapar nischade nyhetsbloggar som slår traditionella medier på fingrarna.

Men för att skapa en framgångsrik blogg gäller det att man inte underskattar hur mycket jobb det krävs.

Tyvärr är det många som inte inser att det krävs resurser. Den stora vinsten med en blogg bygger på att man etablerar sig som en återkommande röst och bygger upp en kontakt och en dialog med läsarna. Det krävs en duktig skribent som får tid på sig för att hålla en blogg intressant, säger Fredrik Wackå.

På sin egen hemsida har Wackå skrivit många bra inlägg om företagsbloggar. Speciellt intressant tyckte jag det var att läsa om vilket typ av språk som används i företagsbloggar och den dialog Wäckå haft med Eric Fallander som har dedikerat sin blogg till studier av företagsbloggen som fenomen.

Jag vill också passa på att uppmärksamma hur den oerhört duktiga bloggaren Anton Johansson anställs som skribentPrimelabs blogg. Företagsbloggaren - det nya framtidsyrket?

Uppdatering: Lite lustigt, ungefär samtidigt som jag skrev detta postade Anton ett eget inlägg på ämnet med väldigt liknande innehåll. Bloggosfären synkroniseras allt mer för varje dag som går, mycket tack till de förträffliga bloggportalerna som t ex Knuff.

By Jesper Lind

Släktforska på nätet med Geni

http://www.codeodyssey.se/upload/resource/blog/GeniBeta.jpg

Internetworld beskriver den nya tjänsten Geni som ett perfekt exempel på viral marknadsföring. Svenska bloggare skriver om det och instämmer att det är en genialiskt upplägg på tjänsten som precis har lanserats som betaversion.

Det handlar om att bygga upp sitt släktträd på nätet och att bjuda in sina familjemedlemmar till att hjälpa till. Det är lätt att komma igång och i början behöver man bara uppge sitt namn och en emailadress. Sedan kan man lägga till sina föräldrar och syskon. När man skriver in dessa så får man alternativet att skicka ut en inbjudan till släktträdet till deras email. Trädet växer allt eftersom fler famlijemedlemmar och släktingar registreras.

Detta tror jag kommer bli mycket populärt och man kan se på besökarstatistiken för sajten att det redan har dragit en hel del folk. På Geni-bloggen skriver de även att de vart ett enormt intresse och deras servrar har gått på knäna. Nu planerar de att utöka maskinparken så fort som möjligt.

By Jesper Lind

Blick över webben med grafer

http://www.codeodyssey.se/upload/resource/blog/industry-inbreeding.png

Hittade på SEO Blog, en länk till ett roligt SEO-verktyg som finns på Virante.com.

Verktyget som kallas Industry Inbreeding & Hub Finder, använder sig av Adobe SVG Viewer, för att rita upp grafer baserat på de nyckelord man anger. Graferna visar webbsidor som är på position 36 och uppåt på nyckelordet och även de inbördes länk-relationerna mellan webbplatserna.

Sådana här grafer har alltid fascinerat mig och vill gärna se fler liknande tjänster. Drömmen är ju att få en överblick över hela internet, men det är ju rätt komplicerat att få till.

Kommer ihåg när Johan som driver den hyllade bloggportalen Knuff.se, publicerade några grafer över den svenska Bloggosfären. Vore verkligen kul att se fler grafer baserade på data från Knuff, och hur coolt vore det inte med en fri programmerings-API, så man kunde leka med dessa data själv. Johan skriver numera på Johans blogg-blogg.

By Jesper Lind

Sovrat.se erbjuder Adsense-samarbete

Bokmärkningstjänsten Sovrat.se, som är en av de många klonerna på Digg-fenomenet erbjuder nu ett för sverige, unikt erbjudande. Medlemmarna som postar länkar till Sovrat kan lägga in sitt egna publist-id till ett Google Adsense-konto, och på så sätt få 100% av intäkterna som genereras av annonserna. Läs mer på deras blogg.

Detta var något som jag var tvungen att kolla in hur det fungerade och postade ett av mina egna inlägg från den här bloggen. Känns väl lite fånigt att tipsa om en grej från ens egen sida, men vad gör man inte för lite hype? Inlägget som jag postade handlar om att en robot-säl vann första pris i Robot Awards 2006 och finns här på Sovrat.

Precis under texten finns alltså Adsense-annonserna som är kopplat till mitt konto. Hoppas det inte blir nån slags galen internet-loop nu bara när jag har länkat så här kors och tvärs. Ett kul initiativ av Sovrat och en orginell ide som antagligen kommer ge en hel del extra trafik till webbplatsen.

Det finns ju nämligen ett stort antal konkurrenter till bokmärkningssidorna och nya poppar upp varje dag känns det som. Sovrat.se är en riktigt trevlig sida tycker jag, kollade just runt lite och hittade länkar till en hel del roliga grejer, som t ex Firefox-loggan som syns från rymden, mannen som inte sov på 33 år och den här mystiska synvillan.

By Jesper Lind
1