Mozilla Labs Bespin - kodredigering i molnet

Bespin

Detta är något nytt och väldigt spännande. Mozilla Labs har precis släppt en prototyp av en kodeditor som de kallar Bespin.

Har precis sett introduktionsfilmen som du hittar i releaselänken ovan och testkört själva editorn.

Man använder sig av HTML5-taggen Canvas för att rita upp scrollbars, de grafiska elementen samt även själva texten om jag förstått det hela rätt. Det gör att man kan finna funktioner som inte funnits på nät-applikationer innan. T ex kan de mäta längden på textsträngar och få texten att anpassa sig efter de omliggande panelerna och hur mycket utrymme som finns tillgängligt.

Prestandan på textediteringen blir med hjälp av Canvas-rendereringen väldigt god. I videon visas exempel på hur man redigerar en fil på över 30000 rader och det fortfarande går väldigt snabbt att skriva. Något vi inte sett på webben innan.

Även fast det är en tidig protoyp ser det mycket lovande ut och jag tror detta kan utvecklas till något riktigt häftigt. Senast för nån timme sen satt jag och försökte editera kod i en TinyMCE-editor som jag har konfigurerat själv och det är verkligen en stor möda. Det behövs något bättre på webben och Bespin kan vara svaret.

Målet med projektet är att skapa en produkt som kan mäta sig med med traditionella kodredigerare som körs i skrivbordsmiljö. Än är det nog läng väg kvar innan jag ska byta ut Visual Studio mot ett webbaserat alternativ, men kanske blir det tillräckligt bra i framtiden för att man ska göra viss del av sitt kodande ute i molnet. Möjligheten till att kollaborera många andra användare samtidigt i samma filer är minst sagt intressant.

I det första utförandet stöjder Bespin syntax highlighting för Javascript, HTML och CSS, men fler språk kommer att läggas till i senare versioner.

Man kan programmerar egna kommandon och på så sätt utöka editorn med egen funktionallitet. Det kommer även finnas en modell för att kunna dela dessa påbyggnader med andra användare.

By Jesper Lind

Det kanske inte är så dumt att hårdkoda endå...

Den israeliska Kodaren Ayende skrev för ett tag sen några intressanta inlägg där han framhöll att hårdkoda är det bästa sättet för att skapa lättföränderliga system. Stick och stäv mot de flesta programmerares uppfattning med andra ord. Och antagligen var han ute för att provocera en del och han lyckades reta upp rätt många utvecklare. Läs på Wikipedia om du vill veta mer om begreppet att hårdkoda.

Hur som helst blev en intressant omväxling kommentarer till inläggen och han förklarade mer hur han menade att för mycket konfigurering i system lätt kan leda till pannkaka. Kände mig lite träffad inte minst för att jag har just ett databasfält i en webbapp som heter likande som i hans exempel ("random_number") och insåg att konfigurering av onödiga värden lätt kan gå till överdrift.

Ayende berättar att han nyligen genomfört ett större projekt där han hårdkodade allt i små ddl:er och han tyckte det fungerade alldeles utmärkt. Fördelen menar han är att ju mindre värden som affärsfolket som ska använda systemet kan ändra desto bättre och mindre risk för att de matar in galna värden som är inkompatibla med varandra.

Sen är det ju ofta admin-interfacen som är det krävande jobbet när man bygger upp ett system. Ju minde värden kunden ska kunna ändra desto lättare går det ju att bygga färdigt systemet. Mycket jobb går annart till för att validerar input för vad nu användaren kan få för sig att trycka in i systemet.

Läs även det sista inlägget i hans "hårdkodar-serie" där han pratar om att när ett system skalar upp och fler regler läggs på så blir blir det ohållbart att ha för mycket konfigurerbara värden.

Intressant helt klart och något att tänkta på när man bygger system. Hårdkoda mera.

By Jesper Lind
1