Japp nu är det dag att stäppa upp the Adsense-game en nivå och så kanske vi kan tjäna några extra korvören. Problemet är ju bara det att du vår vanliga läsare är en tech geek som slutade att klicka på annonser nån gång runt 2001. Så det är ju inte så stor idé att visa mer reklam än det lilla vi haft i högerspalten.
Istället gör vi nu så att vi bara vi visar en stor banner längst upp på de som söker via Google. Så vi får nån nytta av förstaplasten vi har på "vinterkläder", alla som ska in och förstå hur de använder visningsprogram för bilder och fax eller hitta sina lösenord till Geni.com. Dessa tre sökningar utgör den större delen av trafiken på sajten vilket är rätt sjukt när det inte direkt är huvudämnen vi skriver om. Eftersom dessa besökare bara stannar här i genomsnitt 40 sekunder så känns det som man lika gärna kan blaffa upp en banner.
Här under är min väldigt enkla kodrad för att genomföra detta. Den är inte så speciellt genomtänkt så går säkert att förbättra. Bara kollar ifall referer innehåller "google." och att den inte kommer från Google Reader. Vill du läsa något mer avancerat så kolla in Parse Google Search Query på Dot Net Peris som visar hur man kan få fram söktermer.
Ja nu börjar Silverlight-applikationerna mogna lite. Microsoft visar upp Tafiti, ett experimentellt sökkoncept, baserat på deras nya Silverlight-teknik och med Live som dataprovider.
Demot bjuder på en del roliga finesser, bland annat "trädet"som ni kan se en skärmdump på ovan. Inte helt användbar kanske, men ett fint exempel på hur visualisering kan göra sökning roligare.
All The Code en ny söktjänst för programmeringskod lät rätt lovande man har åtminstone lyckats med namnvalet.
Nyttan är dock i detta läge lite tveksam. Testade först med att söka på [ASP.NET] men fick bara upp Java-kod. Detta var visst förståligt, läste senare att man inte lagt till några andra språk förutom just Java.
Men att det inte ens går att skriva in citattecken runt söktermen ser jag som riktigt uselt. Sidan svarar med ett Ruby-Application error. Nåja, tjänsten är ju bara i alpha, kanske kan vara något att återkomma till i framtiden. Som jag förstått det kommer tjänsten söka dels från Google's kod-depå och även andra källor.
Andra liknande tjänster är Google Code Search, Krugle och Koders. Jag har aldrig funnit någon av dessa vara till någon större hjälp, så ett behov på bättre kodsökningstjänster, finns helt klart.
Under mer än två år har Vita Husets sida om George W Bush, till stor glädje för många, legat etta när man har sökt på Google efter de två orden [miserable failure]. Så icke längre. Anledningen var att hundra tusentals webbsidor länkade till sidan med de två orden i länktexten. Men så icke längre. Härom dagen satte Google stopp för denna typ av länkkampanjer, som har gått under termen Google-bomber.
Den förändring som gjort är troligen denna:
Söktermen måste faktiskt nämnas på sidan som ska placera sig i sökresultaten. (textsträngen [miserable failure] nämns ingenstans på whitehouse.gov)
Sajten som sidan finns på bör ha interna länkar som innehåller termen som söks.
Nu måste sökoptimeringsföretagen se till att utföra ett bättre arbete på själva webbplatsen. Det räcker inte längre att lägga upp mängder av söktermer i kataloger och länkfarmar. Rena spam-aktioner kommer troligtsvis också försvåras avsevärt.
En annan nyhet är att andra stora webbplatser nu ser över sina länkstrategier. Wikipedia beslutar att lägga in nofollow-attribut på alla externa länkar. Detta så att sökmotorerna inte ska lägga så stor vikt vid dem i rankningen. Den svenska katalogen Sunet följer i samma spår.
Förhoppningsvis kommer dessa sammansatta förändringar leda till ett roligare klimat inom sökoptimeringsbranshen, där kvalitet och bra innehåll på själva webbplatserna faktiskt lönar sig.
Tjänsten EvilRSS feed låter dig prenumenera på valfria sökfraser via RSS och få resultaten så fort de förändras. Skaparna av tjänsten har gjort den som en protest mot att Google skrotade sin egen SOAP Search API, och lämnade många utvecklare strandsatta som hade satsat på tekniken.
Utvecklarna utfärdar dock en varning att metoden kan vara emot Googles riktlinjer (eftersom den skrapar sajterna på innehåll) och rekommenderas att användas varsamt och endast i testsyften.
Den japanska utvecklaren, Takayuki Fukatsu, har skapat ett nytt kreativt sätt att söka på Amazon, genom en flashapplikation. Man anger en sökterm och får sedan produkter från Amazon presenterade som ändpunkter i ett nätverk. Kopplingarna mellan produkterna representeras av data från Amazon's kundregister, typ: "kunder som köpt ... har även köpt ...".
Man kan välja att söka på musik, böcker, dvd's, mjukvara eller dataspel. Det är ett riktigt bra sätt att hitta relaterad media till det du är intresserad av och även ett perfekt verktyg för forskning.
Här kan du t ex se en sökning från en av mina favoritartister, Roots Manuva, från London.
Jag håller med internetbrus.com att tjänsten Pagebull.com är en riktigt intressant söktjänst. Tycker att det visuella presentationen fungerar riktigt bra.
Det känns skönt att se webbplatsen, innan man klickar in en länk och redan då avgöra ifall webbplatsen ser ut att vara värt ett besök. Detta är nog något vi kommer få se mer av i framtiden. Pagebull använder sig av Yahoo! Web Services.