Via inUseful hittade jag den roliga tjänsten Wordle som med hjälp av en Java-applet skapar taggmoln av text som användarna matar in. Går även att hämta taggar från del.icio.us vilket jag gjorde till bilden ovan. Sparade den även i galleriet på Wordle ifall ni vill se mitt taggmoln i större format.
Social bokmärkning ha slagit igenom stort och de flesta av dessa tjänster använder sig av något slags användargenererat klassificeringssystem.
Om du sitter där hemma och funderar på att lansera nästa del.icio.us- eller digg-klon kan det vara bra att veta hur man designar databas-schemat på bästa sätt. Philipp Keller visar lite varianter i artikeln "Tags: Database schemas" och får enorm respons i kommentarer.
Quintura är verkligen en av de intressantaste söktjänsten jag sett. Sökningen sker genom framtagna språktekniker och algoritmer som utnyttjar neurala nät. Quinturas har tidigare funnits som nedladdningsbart program men nu släpper man alltså webbversionen.
Man klickar på olika ämnesområden och då öppnar det upp sig nya relaterade ämnen. Om man söker på vårat företagsnamn så ser det ut ungefär som på bilden. Vanliga länkar presenteras i underdelen medans man undersöker ämnena.
Det är en intressant teknik att presentera sökresultat på. Jag läste först om tjänsten i ett inlägg på internetbrus.com.
Alex Hillman har följande mening som rubrik till sin blogg - "tagging isnt just for hoodlums anymore". Jag kan inte instämma mer. Taggar och sociala bokmärken finns överallt nu förtiden och är en väsentlig del av de flesta Webb2.0 tjänster.
På min hemsida har jag inte så mycket innehåll ännu men jag känner att jag behöver göra något åt mina kategorierer snart och strukturera det bättre. Kanske lägga till ett tagg-moln också.
Jason Kottke har liknande ideer och skriver en riktigt intressant inlägg om hur man kan räkna ut hur mycket en tagg (ämne) accelererar i populäritet. På så sätt kan man skapa listor som är liknande de på Flickr's "heta taggar".
Att låta användarna sköta om klassificeringen av ett systems data har blivit väldigt populärt i och med ankomsten av webbplatser som Flickr och Del.icio.us. Den nya användarstyrda modellen kallas för "folksonomier". Folksonomier är ett relativt nytt begrepp och finns att läsa mer om på Jonasweb.nu som skriver så här om det:
Folksonomier (folksonomy på engelska, ibland även "collaborative tagging") och taggonomier (tagsonomy) är namn på sådana metoder eller klassificeringssystem. "Folk+onomi" och "taggonomi" anspelar på orden "folk" och "taxonomi". En taxonomi är en professionell och ofta kommersiell kategorisering av data.
Och visar på skillnaden mellan Taggonomi och Folksonomier.
Ibland används "folksonomi" för att beteckna klassificering för allmänt bruk - för "folk i allmnhet". Taggonomi blir då ett personligt (eller privat) klassificeringssystem.
Båda begreppen är alltså varianter på publik- och intern uppmärkning kan man säga. Nu menar experterna att ett sådant system även kan gynna företagsvärlden genom att t ex låta sina anställda hjälpa till att tagga data i sina intranät. Möjligheten att skapa egna innehållsbeskrivningar ger en känsla av delaktighet i företaget eller sajten. Jag kan rekommendera denna artikeln om du tänkt införa ett användarstyrt taggningssystem i dina projekt. Gillar speciellt ideén att ha privata och publika taggar.