Personliga företagsbloggar fungerar bäst

Idag skriver E24 en artikel om företagsbloggar och framhäver dem som ett bra verktyg för dialog med kunder, leverantörer och anställda på ett nytt sätt än. Traditionellt har företagskommunikation skett via nyhetsbrev men nu går många företag ifrån detta och börjar bli vän med det nya mediumet, bloggen.

I artikeln intervjuas webbrådgivaren Fredrik Wackå som gjort sig känd för sina bra analyser av företagskommunikation och ideer om hur den nya webben kan utnyttjas på bästa sätt. Som argument för att det tagit så lång tid för företagsbloggen att utvecklas som medium ger han följande förklaring.

Blogg blev tidigt synonymt med någon som sitter i pyjamas och skriver om vad de ätit till frukost. Och det finns tusentals sådana bloggar. Men i dag vet vi att bloggen kan vara oändligt mycket mer. Det finns privatpersoner som skapar nischade nyhetsbloggar som slår traditionella medier på fingrarna.

Men för att skapa en framgångsrik blogg gäller det att man inte underskattar hur mycket jobb det krävs.

Tyvärr är det många som inte inser att det krävs resurser. Den stora vinsten med en blogg bygger på att man etablerar sig som en återkommande röst och bygger upp en kontakt och en dialog med läsarna. Det krävs en duktig skribent som får tid på sig för att hålla en blogg intressant, säger Fredrik Wackå.

På sin egen hemsida har Wackå skrivit många bra inlägg om företagsbloggar. Speciellt intressant tyckte jag det var att läsa om vilket typ av språk som används i företagsbloggar och den dialog Wäckå haft med Eric Fallander som har dedikerat sin blogg till studier av företagsbloggen som fenomen.

Jag vill också passa på att uppmärksamma hur den oerhört duktiga bloggaren Anton Johansson anställs som skribentPrimelabs blogg. Företagsbloggaren - det nya framtidsyrket?

Uppdatering: Lite lustigt, ungefär samtidigt som jag skrev detta postade Anton ett eget inlägg på ämnet med väldigt liknande innehåll. Bloggosfären synkroniseras allt mer för varje dag som går, mycket tack till de förträffliga bloggportalerna som t ex Knuff.

Comments

Ja så det kan gå! Blev först lite irriterad för att du citerat samma saker och skrivit nästan likadant. Men ingen skada skedd! Haha.. ganska komiskt egentligen... Tack för uppmärksamheten, ska man väl istället säga.
Blev också helt paff när jag såg hur väldigt lika texterna var. Kan försäkra att jag inte hade sett ditt inlägg när jag skrev mitt. Hade tänkt att skriva om företagsbloggande ett tag och då även om dina nya uppdrag. Idag när det hamnade på tapeten så passade man ju på. Ska bli kul att läsa dina texter på Primelabs sida och ser speciellt fram emot artikelserien om bloggosfären i olika länder som ni har planerat.
Det är förståeligt.. En fårtacke för det! Jag läste inte ditt inlägg heller, utan fick se det via knuff även jag.. Haha. Ibland är bloggosfären bra konstig.
Jo det är verkligen lustigt när såna här saker händer, det är nästan som att webben börjar få en egen intelligens och väljer hur den ska sprida information.