Artikeln börjar med en genomgång av bloggportalerna, som samlar ihop information från de enskilda bloggarna och fungerar som mötesplatser på nätet.
Sedan sammanställs också en lista över de bloggverktyg (blogghotell) som finns att använda, både gratis och kommerciella. Enligt artikeln finns det idag ungefär 100 000 svenska bloggar och man har skrivit hur många bloggar varje tjänst har.
Riktigt trevligt, det finns många tjänster på listan som jag aldrig hört talas om innan. Kul också att det i kommentarerna till artikeln inkommit fler tips som bidrar till att göra listan mer komplett.
Slutligen tänkte jag ta tillfället i akt och placerar vår blogg i Göteborg på bloggkartan.se. Sedan tidigare finns vi även med på Var är du? som är en liknade tjänst.
Idag skriver E24 en artikel om företagsbloggar och framhäver dem som ett bra verktyg för dialog med kunder, leverantörer och anställda på ett nytt sätt än. Traditionellt har företagskommunikation skett via nyhetsbrev men nu går många företag ifrån detta och börjar bli vän med det nya mediumet, bloggen.
I artikeln intervjuas webbrådgivaren Fredrik Wackå som gjort sig känd för sina bra analyser av företagskommunikation och ideer om hur den nya webben kan utnyttjas på bästa sätt. Som argument för att det tagit så lång tid för företagsbloggen att utvecklas som medium ger han följande förklaring.
Blogg blev tidigt synonymt med någon som sitter i pyjamas och skriver om vad de ätit till frukost. Och det finns tusentals sådana bloggar. Men i dag vet vi att bloggen kan vara oändligt mycket mer. Det finns privatpersoner som skapar nischade nyhetsbloggar som slår traditionella medier på fingrarna.
Men för att skapa en framgångsrik blogg gäller det att man inte underskattar hur mycket jobb det krävs.
Tyvärr är det många som inte inser att det krävs resurser. Den stora vinsten med en blogg bygger på att man etablerar sig som en återkommande röst och bygger upp en kontakt och en dialog med läsarna. Det krävs en duktig skribent som får tid på sig för att hålla en blogg intressant, säger Fredrik Wackå.
På sin egen hemsida har Wackå skrivit många bra inlägg om företagsbloggar. Speciellt intressant tyckte jag det var att läsa om vilket typ av språk som används i företagsbloggar och den dialog Wäckå haft med Eric Fallander som har dedikerat sin blogg till studier av företagsbloggen som fenomen.
Uppdatering: Lite lustigt, ungefär samtidigt som jag skrev detta postade Anton ett eget inlägg på ämnet med väldigt liknande innehåll. Bloggosfären synkroniseras allt mer för varje dag som går, mycket tack till de förträffliga bloggportalerna som t ex Knuff.
Denna sidan har varit förskonad från spam i kommentererna fram till nu. Idag postades den första till ett av mina inlägg. Nu verkar det dock som att det är en människa som postat kommentaren och ingen spam-bot. Hur som helst är det spam och jag kommer skriva om alla spammningsförsök som görs på mina sajter för att eventuellt kunna hjälpa andra att begränsa detta fenomen.
Spam som postas manuellt av människor finns det ju inte direkt något sätt att motverka. Kommentarer är ju oftast något positivt och det vill man ju inte försvåra för användaren. En grej man kan göra är att inte publisera kommentarerna automatiskt utan ha ett system där man som blogg-administratör först måste godkänna kommentarerna.
I detta fallet postades spammet den 2007-01-21 kl 12:03:55, kommer från IP-nummer 58.34.185.238 och använder webbläsaren IE6. Det verkar vara en surfare från kina eftersom språkinställningarna har koden zh-cn och texten som personen skickade innehållet mängder av nyckelord om kinesisk antik (2987 ord). I kommentaren finns också länkar till webbplatser inom samma område. Man har även lämnat telefonnummer och email uppgifter i spammet så jag kommer kontakta dem för att se om man kan få något svar.