301 redirect med Asp.Net

Om du flyttar en webbsida till en ny adress är det bra om den gamla fortfarande fungerar och skickar vidare till den rätta. Det mest kända sättet att göra detta är genom HTML meta-refresh. Men precis som med att använda Javascript har denna metod blivit associerad med spam. Sökmotorerna gillar det inte och det kan få din webbplats att bli borttagen från sökmotorernas register.

Det bästa sättet är att använda en 301 redirect som berättar för webbläsare och sökmotor-spindlar att "sidan är borttagen, här är den nya adressen".

Läs mer på Aspcode.net som visar ett exempel på hur man lägger till det i global.asax.

protected void Application_BeginRequest(Object sender, EventArgs e)
{
string sOldPath = HttpContext.Current.Request.Path.ToLower();
string sPage = "http://www.aspcode.net/articles/" + sOldPath;
Response.Clear();
Response.Status = "301 Moved Permanently";
Response.AddHeader("Location",sPage);
Response.End();
}

Eller som man kan göra på en enskild sida:

private void Page_Load(object sender, System.EventArgs e)
{
Response.Status = "301 Moved Permanently";
Response.AddHeader("Location", "http://www.thenewdomain.something/newpage");
}

Steven Hargrove har också skrivit en jättebra artikel som förklarar 301 redirect och hur man använder det på andra serverspråk.

By Jesper Lind

Dålig standard på svenska sökoptimeringsföretag

Vissa av de företag som kallar sin bransch för sökmotoroptimering (SEO) använder sig tyvärr av en hel del tvivelaktiga metoder. I vissa extrema fall kan det till och med gå så långt att kunden till och med förlorar på deras "tjänster", genom klantiga misstag. Eller för att citera Nikke Lindqvist som skriver i ett inlägg

Det omoraliska i saken är att utsätta betalande kunder för den risk det innebär för dem och deras sajter att tillsammans med andra sajter ha dessa länkar på sina interna sitemaps. Den dag Google uppmärksammar saken och börjar betrakta dessa sitemaps som de länkfarmar de är, är risken stor att sajterna som har dem får se sina sökmotorplaceringar sjunka betydligt.

Vill verkligen tacka Nikke för att han skriver om SEO-skojare i sin blogg. Det fick mig att äntligen skriva denna artikel som jag har viljat göra väldigt länge. Genom hans sida fick jag även ett tips om den anonyma seoblackhat.net som tillkännager att de kommer att skriva om "fusk" på sökmotoroptimerings-marknaden. Ett väldigt bra initiativ tycker jag, ser fram emot att läsa om alla knåpare där ute som har halkat in på SEO-branschens mörkare sidor.

I det första inlägget på SEO Black Hat nämns ett företag som jag har haft lite kontakt med genom vår gemensamma kund. De fick i uppdrag att se över en webbplats som jag hade utvecklat, och att förbättra närvaron på sökmotorerna.

Men jag är inte så säker på att de förklarade exakt vad de skulle inkludera i den nya sitemap-filerna. I alla fall verkade kunden lika förvånad som jag när vi gemensamt hittade dessa under ett möte. För det första var allt mycket dåligt gjort, de hade helt enkelt släppt loss någon slags automatisk sitemap-generator som skapade diverse konstiga kartor över webbplatsen. Fullkomligt obegripliga för de besökare som skulle kunna trilla dit via en sökning.

Det ska även tilläggas att webbplatsen är utvecklad i klassisk asp och utformad som ett fotoalbum i olika kategorier. Bilderna i albumet var inlagda i en frames-sida och lämpade sig inte alls att skapa en sitemap av. Sökoptimeringsföretaget skapade inte minde än 5 stycken sitemaps som bestod av länkar till de olika bilderna i fotoalbumet. Eftersom bilderna låg inom frames-sidan och alla hade samma title så fick alla länkar samma länk-text. Det resulterade i uppskattningsvis 500 länkar med exakt samma ankartext som ligger utspridda på ett helt galet sätt.

Företaget brydde inte ens sig om att länka till någon av sajt-kartorna från webbplatsens huvudsida. Antagligen skämdes de för mycket för resultatet, eller så ville de helt enkelt hålla det hemligt. Och vad är meningen med en sitemap om den inte ens går att hitta från webbplatsens huvudinnehåll? En sajt-karta ska väl av definition vara tillgänglig för besökaren för att kunna få överblick över webbplatsen. Den bör absolut inte användas till att lägga in hemliga länkfarmar för externa irrelevanta webbsidor.

Sedan har de även inkluderat en hel del länkar till andra av deras kunder och givetvis sig själva. Denna länksamling som består av ca 100 länkar till olika företag i ett brokigt urval branscher (Man la sig givetvis precis under gränsen för totala antal länkar som Google rekommenderar att ha på samma sida). Några typer av företag var, pokerföretag, Försäkringsföretag, medicinföretag m.m.

Frågan är bara om kunden verkligen har förstått att de betalar sökoptimerings-företaget pengar, för att göra reklam åt andra helt irrelevanta företag. Borde det inte vara rimligt att det ska vara tvärt om? Och frågan är om de inte skulle vilja bestämma sådana affärsrelationer själva?

Som jag ser det leder sån här typ av länkbyggande till att sänka kvaliteten på nätet. Besökarna kommer tröttna på att hamna på sidor som är byggda för att skapa höga resultat på en artificiell väg. Besökarna kommer klaga hos sökmotorföretagen som kommer tvingas att hitta på en lösning för att stoppa det.

Den typ av optimering leder bara mot snabba resultat inledningsvis. Det är inte den rätta vägen mot att bygga upp en trovärdig marknadsförings-strategi. Jag är till och med övertygad om att det till sist kommer att slå tillbaka, mot alla de som är inblandade med de spammiga sajt-kartorna. Eller de som använder andra tvivelaktiga metoder som bara syftar till att få upp snabba resultat på sökmotorerna.

Och eftersom dessa företag oftast verkar ta betalt för att ha dessa sajt-kartor liggande och bara går in och uppdaterar nån gång per år, så ställer jag mig frågan: Vad händer om man inte vill betala längre, tar de bort filerna från alla partnersidor då? Liknar lite som maffiastil i såna fall. Typ: - "Vi bygger upp din närvaro på nätet, men slutar du att betala, så river vi ner den igen"

Som tur är har all den dåliga uppmärksamhet om SEO-branschen börjat ge effekt. Ju mer information det kommer fram på ämnet desto fler SEO-konsulter kommer gå över till mer ärliga metoder. Under året har Internetworld skrivit en hel del bra artiklar på ämnet och bidragit till större förståelse av vikten att marknadsföra sig på ett snyggt sätt. Inte bara på de gamla traditionella områdena som tv, mässor och trycksaker utan även på internet.

Läs mer på IDG
Sökkonsulternas ljusskygga metoder
Så väljer du rätt seo-konsult

By Jesper Lind

Världsmästerskap i SEO-optimering

Nu är det stor tävling i SEO på gång, som anordnas av Eastpoint. Skulle vara kul att delta men kommer nog aldrig orka satsa fullt ut på en sån här grej. Och det lär bli väldigt hårt motstånd från proffsen i sökoptimerings-branschen. Får se, kanske ställer upp för skojs skull.

Priserna är riktigt bra och man kan bland annat vinna en bil, en kryssning till Karibien och en plastma-tv. Nyckelorden kommer att tillkännages den 15:de januari kl 13:00. Se "Rocky-style" promo-video

By Jesper Lind

Se vart dina inlänkar kommer från geografiskt

Yahoo har en riktigt trevlig funktion i sin sökmotor som Google och Windows Live saknar (vad jag vet). Man kan genomföra sökningar på vilka sidor som länkar till en viss domän.

Följ länken för ett exempel på vilka svenska sidor som länkar till denna sidan (vilket är alldeles för få..): Svenska länkar till codeodyssey.se

Extreme.com har med hjälp av Yahoos API skapat ett trevligt verktyg där man kan då en geografisk översikt på vilka länder som länkar till en domän. Men får fram en översikt på följande data.

Domän TLD = Du får reda på vilket land en specifik domän ändelse är förknippad med. Hosting = Du ser vart webbsajten som länkar till dig är hostad…
Antal inlänkar = Hur många som länkar till dig.
Antal unika inlänkar = Hur många olika unika domäner som länkar till dig.
% antal för specifikt land = I procent hur många inlänkar du får från ett specifikt land.

Prova verktyget här: Domain Geolocation.

Hittat på Marcus Westberg's blogg.

By Jesper Lind

Pinga Googles Blog Search

Nu är det möjligt att pinga Googles Blog Search med en url eller rss till din blogg. Många av de vanligaste bloggmotorerna stödjer automatisk ping till valfria tjänster. Hoppas detta blir det nya sättet som man meddelar Google om förändringar på sin sida, inte bara vid bloggar. Att skapa en Google Sitemap är lite omständigt, speciellt om man har en dynamisk webbplats.

Mer info:
Läs mer om hur man pingar Google
Google Blog Search Ping Service

By Jesper Lind

Sveriges första sökmotoroptimeringstävling

Jag har tidigare skrivit om några internationella sökmotoroptimeringstävlingar. Alltså tävlingar när det gäller att hamna så högt upp på Googles eller nån annan sökmotors resultatlistor inom en viss tid.

Nu tar Jim Westergren initiativet och startar sveriges första tävling inom ämnet. Den officiella tävlingstråden finns på SEO-Forum. Nyckelorden, varav några är medvetet felstavade är: Expressn, Aftonbladhet, Svenska dagbladhet, sökmotoroptimeringstävling och internetvärd. Tävlingen pågår till den första januari 2007 klockan 18:00 och massor fina priser står på spel.

Jag har kollat in de första tävlingsbidragen och man ser många roliga ideer. Stilpoäng till Expressblad.se som har skapat ett verktyg för att se aktuell ställning i tävlingen med hjälp av Googles API. Värd att nämna är också Pennor.org som gör en rolig webbshop som säljer Post-it lappar med meddelande på.

By Jesper Lind

Googles hemliga sökmotor

Den vanliga sökmotorn som Google tillhandahåller har väl ingen internetanvändare missat. Att de även har en mindre känd kusin uppe på nätet är det inte så många som känner till.

Google verkar ha försökt hålla det hemligt men WebProNews.com rapporterar att även Searchmash ägs av sökmotorkungarna.

Uppdatering
IDG.se rapporerar:
Företaget har nyligen lagt upp webbsajten Searchmash som enklast kan beskrivas som en testsajt för gränssnittsförändringar. - Målet med Searchmash är att testa innovativa användargränssnitt för att kontinuerligt kunna förbättra sökningarna för våra kunder, säger en representant från Google till IDG News service.

By Jesper Lind

Dynamik på sökmotormarknaden

Äntligen verkar det hända något i sökmotorvärlden. Google som länge har hållt täten börjar få seriös konkurrens från andra tjänster som t ex Window Live Search.

Sajten InternetBrus.Com skriver om att Google har tre gånger så många döda länkar som hos MSN och Yahoo enligt en israelisk forskningsartikel.

Den Amazonägda söktjänsten A9 är inte längre i betastadiet och deras funktion med att nya sökresultat laddas om när man scrollar är fantastiskt bra.

Värt att notera är att den nya norskägda sökmotorn Sesam.se nyligen har lanserats som betaversion. Den är specialiserad på svenska marknaden och har som mål att bli bättre än Google och Yahoo på det lokalt svenska innehållet.

Google ser dock inget större hot i detta eftersom intäkterna i år väntas uppgå till 400 miljoner kronor.

By Jesper Lind