Prediktiv analys - inte längre sci-fi
Johan Röhne har skrivit en väldigt intressant artikelserie på IDG som handlar om hur man kan skåda in i framtiden med hjälp av prediktiv analys.
Det får mig att tänka på science fiction-böckerna Stiftelse-triologin av Isaac Asimov, där forskare spår framtiden baserat på forskningsgrenen psykohistoria.
Än är vi ju inte närheten av framtidsvisionerna i Asimov's böcker men det borde nog inte dröja många år innan denna forskning har förfinats. Vad kan vi för månne se för framtid genom att analysera alla de miljarder blogginlägg och profiler på de sociala nätverken?
I lite närmare tidsperspektiv kan jag definitivt se många användningsområden för prediktiv analys. Man borde t ex kunna räkna ut när sannoliken är som störst för att en kund kommer gör en ny beställning. Och då skicka ut lite extra reklam och erbjudanden för att främja detta.
Prediktiv analys är precis som allt som handlar om att se in i framtiden, väldigt intressant. Något att forska vidare på med andra ord.
Uppdatering: Ungefär på samma ämne. Data Mining skriver om en ny tjänst kallad Reputica. De ska erbjuda företag att spåra hur deras rykte om nya produkter sprider sig via de sociala nätverken. Man kan för tillfället fråga efter en inbjudan till tjänsten på hemsidan.
Tags