Håll reda på dina sajters Google PageRank med smidig tjänst

Har provat på PageRankAlert och måste säga att det är en smidig tjänst. Man kan lägga till url:er til sina webbsajter och få email när PageRank förändras.

Detta värde är alltså Google's rankningsvärde för att hålla reda på hur viktig en sajt anses vara. Nuförtiden är det ju tvivelaktigt hur mycket detta värde spelar in i sökmotorns algorithmer, men endå kul med statistik.

Tyvärr har Codeodyssey går ner en del det sista halvåret till en 3:a. Vi som åtminstonde låg på en 4: förra året.

By Jesper Lind

Snart dags för uppdatering av PageRank?

Läste hos beNi att VI-SU har gjort en beräkning på när nästa uppdatering av Google PageRank färväntas ske.

Om man kollar på hur lång tid det vart mellan uppdateringarna innan så brukar det vara i genomsnitt 77,18 dagar mellan varje. Om Google hade följt denna takten så skulle uppdateringen skett igår den 16 aug. 

By Jesper Lind

Få bort gamla sidor från Google

Äntligen. Nu kan man på ett lättare sätt få bort sökresultat från Google. De nya verktygen finns i Google Webmaster Central och hittas under fliken "Diagnostik/Borttagning av webbadresser".

För att få tillgång till funktionen måste man ha ett verifierat konto som bevisar att man är ägare av sajten. Hans på SEO.se förklarar mer.

By Jesper Lind

Google webmaster tools - nytt verktyg för backlinks

Google meddelar att man nu erbjuder ett nytt verktyg i webmaster tools. Nu kan man se de interna och externa länkarna för sin webbplats. Matt Cutts ger sin syn på nyheten och förklarar att resultaten inte är helt kompletta ännu.

Marcus Westberg som är en duktig sökmotoroptimering skriver om hur efterlängtat verktyget har varit.

Han nämnde även nyligen att Yahoo har lanserat en tjänst på samma område. Med Yahoo Badge kan man få en summering av antal länkar direkt på ens webbplats.

By Jesper Lind

Opopulär hos Google

Eftersom vi brukar skriva sökmotoroptimering trodde ni kanske att vi skulle prata om Googles riktlinjer och och hur man ska jobba för att inte bryta dem. Inte direkt – nu ska vi mest prata om ett enda ord, och hur sökplaceringarna ser ut på detta för tillfället. Mest för skoj skull.

Ordet är jag inte ens säker på att det finns i svenskan, det finns inga träffar i Språkrådets lexikon. Inte heller Tyda.se har med det men jag rekommenderade det just som ett nytt ord, så får se vad de säger. Negationer av ord kanske inte räknas som riktiga ord, vad vet jag. Undertecknad är absolut rätt dåligt på grammatik måste erkännas.

Ordet jag pratar om är [opopulär] och en sökning på Google visar att det just nu finns 1520 träffar. Så någonstans i det svenska språket hör det helt klart hemma även som inte språklexikonen har tagit det till sig än.

Skälet till att jag nämner det är att jag har haft ganska kul med sökresultaten. Denna blogg har nämligen rankat som nummer ett ganska länge. För folk som inte känner till hur sökresultaten fungerar, kan det ju lätt uppfattas som att människorna på Google eller till och med själva sökmotorn har på något sätt recenserat vår hemsida och fått fram att den verkligen inte är populär.

Ibland brukar jag visa det för vänner och beklaga mig. - "Kolla vad som har hänt, Google gillar oss verkligen inte". "Ojdå, vad tråkigt ni som anstränger er så med bloggen och allt", brukar de säga Jag har lika kul varje gång, SEO-nörd som man är.

För några månader sen hände dock något trist. Nyhetsportalen.se gick om oss med denna sidan och har haft förstapositionen ett bra tag. Mitt skämt var borta och vi var inte längre "mest opopulär".

Nu några dagar sen gick vi till min stora glädje upp i toppen igen. Vet inte riktigt varför, antingen är det för att vi har fått högre PageRank eller så är det för att Google har gjort om sin algoritm i samband med desarmeringen av Google-bomberna.

Hur som helst är det kul att vara på toppen på detta roliga ord igen. Bara för att förstärka positionen tänkte jag länka ordet en extra gång till det inlägg som vi ligger i resultaten med. Här kommer länken: Det kan löna sig att vara opopulär

Nu tänkte jag till och med utlysa en sökmotoroptimeringstävling, i väldigt liten skala. Försök komma över oss på ordet [opopulär]. Det finns inga priser att vinna – förutom äran.

Får vi upp mer resultat kanske språkforskarna får upp ögonen för ordet, jag tycker det förtjänar att vara ett officiellt svenskt ord.

Skriv gärna en kommentar om du är med på utmaningen.

Uppdatering: När jag nu söker på [opopulär] ligger vi bara på tredje plats. Är säker på att vi låg på första plats när jag började skriva inlägget. Men det verkar ju helt bizarrt att det skulle slå över just nu. Som tur är visar SnapPreview-plugin fortfarande en skärmdump från Google där vi ligger överst. Det ser jag som ett bevis på att vi faktiskt låg där för en liten stund sen. Förhoppningsvis kommer detta inlägget få upp rankningen något igen.

Uppdatering 2: Ok, det va inte jag som snurrade. Nu är vi tillbaks på förstaplacering. Sökreslutaten på ordet är helt enkelt ganska instabila och de ligger och knuffar på varandra.

By Jesper Lind

Google-bomber desarmeras och länkstrategier omvärderas

Som du säkert redan har läst om så har Google sett till att det inte går att manipulera sökresultaten lika lätt längre.

Nikke Index skriver mer om det:

Under mer än två år har Vita Husets sida om George W Bush, till stor glädje för många, legat etta när man har sökt på Google efter de två orden [miserable failure]. Så icke längre. Anledningen var att hundra tusentals webbsidor länkade till sidan med de två orden i länktexten. Men så icke längre. Härom dagen satte Google stopp för denna typ av länkkampanjer, som har gått under termen Google-bomber.

Den förändring som gjort är troligen denna:

  1. Söktermen måste faktiskt nämnas på sidan som ska placera sig i sökresultaten.
    (textsträngen [miserable failure] nämns ingenstans på whitehouse.gov)
  2. Sajten som sidan finns på bör ha interna länkar som innehåller termen som söks.

Nikke fortsätter att i ett annat inlägg att reda ut vad detta har för effekt på sökoptimeringsarbete generellt sett.

Nu måste sökoptimeringsföretagen se till att utföra ett bättre arbete på själva webbplatsen. Det räcker inte längre att lägga upp mängder av söktermer i kataloger och länkfarmar. Rena spam-aktioner kommer troligtsvis också försvåras avsevärt.

En annan nyhet är att andra stora webbplatser nu ser över sina länkstrategier. Wikipedia beslutar att lägga in nofollow-attribut på alla externa länkar. Detta så att sökmotorerna inte ska lägga så stor vikt vid dem i rankningen. Den svenska katalogen Sunet följer i samma spår.

Förhoppningsvis kommer dessa sammansatta förändringar leda till ett roligare klimat inom sökoptimeringsbranshen, där kvalitet och bra innehåll på själva webbplatserna faktiskt lönar sig.

Mer läsning:
googlewebmastercentral.blogspot.com/
www.mattcutts.com/blog/algorithm-to-reduce-googlebomb-impact/
seoblackhat.com/2007/01/28/google-bomb-update/

 

By Jesper Lind

Äntligen lite PageRank

Googles ranknings-system av webbplatser har länge varit ganska uppmärksammat bland utvecklare och sökmotoroptimerare. Många är de som har forskat djupt i ämnet, för att lista ut hur de algorytmer fungerar som styr rankningen.

Det handlar alltså om vilka länkar som ska anses som viktigare och hamna högre upp i Googles sökresultat - något som de flesta som driver en webbplats eftersträvar i högsta mån. PageRank räknas framför allt ut med hjälp av antalet inlänkar till webbplatsen.

Men Googles metoder förändras ständigt och numera finns det tecken på att PageRank börjar ge vika för andra analyseringsmetoder. Ett begrepp som kallas TrustRank har dykt upp och det pratas om 200 olika signaler av kvalite och förtroende som används för att räkna ut sökresultaten. Läs "Kvalitet och förtroende - vad ger din sajt för signaler?" på Nicke Index som skriver mer om det.

Hur som helst är PageRank fortfarande en siffra som många webbansvariga kollar på när de utbyter länkar med andra sidor, och en slags bekräftelse på att man kan lita på sidan. PageRank uppdateras cirka fyra gånger per år och en av dessa uppdateringar verkar ske just nu.

Codeodyssey.se har hittills haft noll i rankning men nu har vi blivit belönade med en PR4 på skalan som går mellan 0-10. Riktigt roligt och det visar att vi är på rätt väg med den optimering som vi gör för webbplatsen. Den engelska versionen av vår sajt har haft PR2 i över ett år, men har nu gått upp till PR3. Det tycker jag är helt rätt att den svenska ska vara högre, eftersom vi har lagt det mesta krutet på den på senare tid.

Vi har även gjort lite ändringar det senaste som jag inte var säker på hur det skulle påverka rankningen, bland annat så sa vi hej då till www-prefixet med 301-redirect. Denna PR-ökning visar att det nog var en bra ide.

På SEO-Forum.se finns en tråd där man pratar om den PageRank-uppdateringen som sker just nu. Där kan man läsa hur medlemmarnas webbplatser har påverkats.

Vill du kontrollera vad din egen sajt har för PR-värde kan jag rekommendera LivePR som finns på Raketforsking.com. Där får man en sammanställning på PageRank från 30 stycken av Googles olika datacenter, och kan studera förändringar på ett bra sätt. Man kan även se hur många tillbaka-länkar det finns i Google-registret till webbplatsen.

Hur har din sajt påverkats?

By Jesper Lind

Vackra URL:er med ASP.NET (en bit kvar)

För ett tag sen skrev jag inlägget om hur man kan skriva om webbadresser med Asp.Net (eller snarare om alla de svårigheter som är involverade). Många utvecklare har tacklats med problemet och jag tänker inte gå något djupare på de tekniska detaljerna nu. Ska dock spara lite nya länkar här som jag hittat.

Först en artikel som inte har med just ASP.NET att göra men visar exempel på hur bra och beskrivande webbadresser bör se ut.

Sen en adress till en Wiki helt dedikerad åt välskrivna url:er, där man kan läsa "ASP.NET - Well Designed Urls Wiki", och innehåller många relaterade länkar.

Vad jag kommit fram till är att det nog är smartast att vänta tills IIS 7 finns att installera till Window 2003 (om detta någonsin blir möjligt, uppgradera till Longhorn Server blir nog det som gäller). IIS 7 kommer nämligen innefatta ett mycket bättre stöd för detta som man kan läsa på Scott Guthrie's blogg:

Several people have asked why the built-in URL Mapper in ASP.NET 2.0 doesn't support regular expressions. There were actually a few reasons for this -- one of the big ones being that just about the time we were about to consider adding it my team started also working on IIS7. We realized that a full-featured version would want/need to take advantage of some of the new features in IIS7 as well as the support all content types (in particular -- images and directories). So we postponed making it feature rich until a future version.

Själv är jag glad att jag inte har börjat försöka skriva om url:er på IIS 6 ännu, speciellt när man läser inlägg som "Making URL rewriting on IIS 7 work like IIS 6". Frågan är bara om man kan vänta, att ha snygga webbadresser känns ganska lockande, speciellt ur sökoptimerings-synpunkt. Men tänkt bara på att när IIS 7 släpps som riktig server-version så kan du tvingas att göra om det hela igen.

Om du vill ha några begynnande tankar från en som börjat testa url-omskrivning med IIS 7 på Vista, kan du läsa Dennis' blog.

By Jesper Lind

Blick över webben med grafer

http://www.codeodyssey.se/upload/resource/blog/industry-inbreeding.png

Hittade på SEO Blog, en länk till ett roligt SEO-verktyg som finns på Virante.com.

Verktyget som kallas Industry Inbreeding & Hub Finder, använder sig av Adobe SVG Viewer, för att rita upp grafer baserat på de nyckelord man anger. Graferna visar webbsidor som är på position 36 och uppåt på nyckelordet och även de inbördes länk-relationerna mellan webbplatserna.

Sådana här grafer har alltid fascinerat mig och vill gärna se fler liknande tjänster. Drömmen är ju att få en överblick över hela internet, men det är ju rätt komplicerat att få till.

Kommer ihåg när Johan som driver den hyllade bloggportalen Knuff.se, publicerade några grafer över den svenska Bloggosfären. Vore verkligen kul att se fler grafer baserade på data från Knuff, och hur coolt vore det inte med en fri programmerings-API, så man kunde leka med dessa data själv. Johan skriver numera på Johans blogg-blogg.

By Jesper Lind

Farväl World Wide Web

Begreppet World Wide Web blev enligt Wikipedia allmänt känt för lite mer än 15 år sedan, närmare bestämt den 6 augusti 1991. Alla som surfar på nätet känner till förkortningen och har med största säkerhet knappat in kombinationen ett antal gånger.

Själv är jag, precis som QuadsZilla på seoblackhat.com, inget stort fan av onödiga tecken. Företeelsen att använda www i web-adresser är definitivt på väg att försvinna och fler och fler förutspråkar nu för pensioneringen av www.

På min egen webbplats bestämde jag mig således för att slopa den onödiga förkortningen för gott. Om man knappar in www före hemsidans adress så ser en kodsnutt till att lämna ett "301 Moved permanently"-meddelande och skickar vidare till adressen utan www.

Jag genomförde förändringen för några dagar sedan och nu väntar jag bara på hur sökmotorerna kommer att hantera förändringen. Förhoppningsvis kommer alla länkar i Google och resten av sökmotorerna bara visa den kortare varianten utan www.

Gjorde även en annan förändring som jag hoppas ska förbättra mina resultat i sökmotorerna. Tidigare gick länken "Blog" till sidan default.aspx och jag tror att detta resulterade i att sökmotorerna hittade två olika versioner av min förstasida. Det har känts lite som att sökmotor-botsen har haft lite "hicka" när de har spindlar sajten och min första sida har antagligen hamnat i "duplicate content"-filtret. Så ett tips är att se till att inga länkar på din hemsida leder till index.htm, index.php, default.aspx eller liknande, utan istället direkt till förstasidan som i mitt fall är http://codeodyssey.se/. Förhoppningsvis ska det bli lite bättre nu.

Här under kan ni koden från min Global.asax som tar hand om detta.

<%@ Application Language="C#" %>

<script runat="server">

static string strRootUrl = ConfigurationManager.AppSettings["RootUrl"];

void Application_Start(object sender, EventArgs e)
{
// Code that runs on application startup

}

void Application_End(object sender, EventArgs e)
{
// Code that runs on application shutdown

}

protected void Application_BeginRequest(Object sender, EventArgs e)
{
string strFullPath = HttpContext.Current.Request.Url.ToString();
//Response.Write(strFullPath);
string strCurrentPath = HttpContext.Current.Request.RawUrl.ToLower().Remove(0, 1);
if(strFullPath.IndexOf("http://www")!=-1)
{
string strNewUrl = strRootUrl + strCurrentPath.Replace("default.aspx","");
Response.Clear();
Response.Status = "301 Moved Permanently";
Response.AddHeader("Location", strNewUrl);
Response.End();
}
}

void Application_Error(object sender, EventArgs e)
{
// Code that runs when an unhandled error occurs

}

void Session_Start(object sender, EventArgs e)
{
// Code that runs when a new session is started

}

void Session_End(object sender, EventArgs e)
{
// Code that runs when a session ends.
// Note: The Session_End event is raised only when the sessionstate mode
// is set to InProc in the Web.config file. If session mode is set to StateServer
// or SQLServer, the event is not raised.

}

</script>

Läs mer om 301 redirect med ASP.NET i ett inlägg jag skrivit tidigare.

By Jesper Lind